Hallo allemaal,
Ik ben Tabitha, 34 jaar jong.
In 2006 kreeg ik voor het eerst last van functionele problemen. Zo kon ik ineens geen pen meer vasthouden of wist ik niet meer hoe ik mijn arm moest bewegen. Enkele dagen later kon ik vanuit het niets niet meer goed lopen. Ik liep alsof ik dronken was. Ik werd door de arts steeds naar huis gestuurd. Het was aanstellen. Maar dit bleek niet het geval. Na een reis in Engeland ging het volledig mis en ik kwam thuis, zakte bij de drempel in elkaar en was verlamd.
Wat volgde was een ziekenhuisopname en gelukkig een Neuroloog die net terugkwam van een conferentie waar deze vorm van FNS besproken was.
Ik kreeg krachttraining, en uiteindelijk een heel fijne fysiotherapeut die precies wist hoe hij mij uit mijn hoofd kreeg. Want dat was precies waar het mis ging, in mijn hoofd. Ik moest leren omdenken, en vooral ook begrijpen dat ik mij niet aanstelde.
Ik moest als een klein kind leren lopen, maar toen eenmaal dat knopje om ging in mijn hoofd kon ik gelukkig al vrij snel daarna weer fietsen.
In de twintig jaar erna kwam FNS soms nog terug. Soms als verlamming, soms als uitval of tremors (spieren die trilden) maar ook eenmaal als een algehele verlamming. Gelukkig herkende ik precies waar het vandaan kwam waardoor ik mijn gedachten leerde ombuigen. Met mijn ervaring hoop ik andere mensen te bemoedigen en te laten weten dat je er echt niet alleen voor staat. Samen staan we sterker.
Lieve groet,
Tabitha Wagenvoort